Läs ISICs tips om hur du skriver en jobbansökan som sticker ut från mängden!

Hur skriver man ett personligt brev?

Den här artikeln har skrivits i samarbete med Jobseeker.

Ett personligt brev är ett viktigt dokument som kan göra stor skillnad i din jobbansökan och kan öka dina chanser att få drömjobbet. Ditt personliga brev är ett perfekt tillfälle att presentera dig själv och berätta mer om dina erfarenheter, färdigheter och kunskaper på ett  sätt som ger ett starkt intryck på arbetsgivaren. Men vad ska man tänka på när man skriver ett personligt brev och hur mycket detaljer ska man egentligen dela med sig av? Här kollar vi närmare på hur du skriver ett som sticker ut från mängden och varför det är viktigt att du anpassar din ansökan till varje jobb.

Vad är ett personligt brev?

Ett personligt brev är ett dokument där du presenterar dig själv och berättar mer om dina erfarenheter, samt hur de relaterar till rollen du söker. Det ger arbetsgivaren en möjlighet att lära känna dig bättre och få en bättre förståelse för vad du har att erbjuda.

Du skickar in ditt personliga brev tillsammans med ditt CV när du ansöker om ett jobb. Oftast går de hand i hand och är oerhört viktiga för att öka dina chanser till en intervju. Det är ett perfekt tillfälle att visa vem du är, vad du kan erbjuda och varför just du är den bästa kandidaten för jobbet.

Varför är ett personligt brev viktigt?

Ett personligt brev är viktigt eftersom det ger dig möjlighet att visa upp dina kunskaper och erfarenheter på ett personligt sätt. Ditt CV är en kortfattad version av dina tidigare roller, erfarenheter och utbildningar och det finns sällan en möjlighet att skriva längre resonemang om varför just du är den bästa kandidaten för rollen. Men det är precis det ditt personliga brev är till för! I ditt personliga brev ger du arbetsgivaren en möjlighet att veta mer om vem du är och vad du har att erbjuda. Här får du chansen att beskriva i mer detalj vad du har arbetat med innan, vad du ansvarat för och varför just du är intresserad av att arbeta hos företaget.

Tips på hur du skriver ett personligt brev

Att skriva ett personligt brev är inte en enkel uppgift och det kräver både tid och tålamod.

Men som tur är finns det flera bra mallar som hjälper dig att skapa rätt layout och struktur när du vill skriva ett personligt brev. Nedan kikar vi närmare på vad som brukar ingå i ditt personliga brev, samt vad du bör tänka på för att göra din ansökan mer personlig.

 

  • Börja med att skriva ned dina kontaktuppgifter högst upp i dokumentet. Du bör inkludera e-postadress och mobilnummer, men du kan även dela en länk till din LinkedIn-profil om du så vill.
  • Inled ditt personliga brev genom att presentera dig själv. Om du vet namnet på chefen eller rekryteraren som kommer att läsa din ansökan, tilltala dem gärna vid namn, då detta gör din ansökan mer personlig. Skriv sedan en kort men slagkraftig introduktion som förklarar varför du valt att ansöka om rollen. Det räcker med några meningar, eftersom det viktiga är att det fångar arbetsgivarens intresse och får dem att vilja veta mer om dig.
  • Skriv sedan en mer detaljerad beskrivning som sammanfattar dina erfarenheter och kunskaper och hur dessa relaterar till rollen. Läs noga igenom jobbannonsen och matcha ditt personliga brev utefter vad som efterfrågas i annonsen. Letar de efter någon med erfarenhet inom projektledning? Är det något som du studerat eller har jobbat med förut, så skriv ned tydliga exempel på hur du kan bidra till organisationen med din erfarenhet.
  • Tänk efter vad som fångade ditt intresse för rollen och avsluta ditt personliga brev genom att visa entusiasm för företaget och för rollen som de vill anställa. Visa din förhoppning om att diskutera din ansökan vidare under en intervju.

 Skriv ett personligt brev

I bilden finns det ett pappers-CV, en penna och en bärbar dator.

Tänk på det här innan du skickar in ditt personliga brev

Ditt personliga brev kan vara avgörande för om du får en intervju eller inte, så det är viktigt att det är välformulerat och ger en tydlig bild av dina kompetenser och erfarenheter. Innan du skickar iväg din ansökan är det därför viktigt att du tänker igenom hur du vill framstå för din potentiella arbetsgivare och vad du vill få fram genom ditt personliga brev. Så läs igenom dessa tips innan du skickar iväg din ansökan.

 

  • Är ditt personliga brev unikt? Ta dig tid att läsa på lite mer om företaget, vilken bransch de tillhör och vilka erfarenheter de letar efter hos den nya kandidaten. Detta kan hjälpa dig att anpassa ditt personliga brev till företagets specifika behov.
  • Har du fokuserat på det som är viktigt? Innan du börjar skriva, ta dig tid att planera ditt personliga brev. Tänk på vad du vill säga, hur du vill framstå och hur du vill presentera dig själv och dina kunskaper. Fokusera på det som är mest relevant för rollen du söker, samt vad du arbetat med inom de senaste 5-10 åren.
  • Har du korrekturläst? Korrekturläs ditt personliga brev flera gånger om för att kontrollera att det inte finns några stavfel, grammatiska fel eller särskrivningar. Be gärna en kompis eller någon annan person att läsa igenom ditt personliga brev innan du skickar in din ansökan. Oftast kan de upptäcka något som du missat eller kan ge dig förslag på hur du kan förbättra din ansökan.
  • Hur långt är ditt personliga brev? Ett personligt brev bör vara max en till en och en halv sida långt. Är det längre än så, finns det risk att arbetsgivaren inte läser hela din ansökan och missar viktiga detaljer som du vill få fram. Se därför till att skriva ned det viktigaste högst upp i brevet och undvik att skriva med onödiga detaljer. Ge en bra överblick, men spara detaljerna till intervjun.
  • Vilka detaljer har du delat med dig av? För att inte göra ditt personliga brev för långt är det viktigt att undvika onödiga detaljer. Det är lätt hänt att vi snöar in oss på detaljer kring arbetsuppgifter och ansvar för att imponera på potentiella arbetsgivare. Du bör inkludera detaljer om dina arbetsuppgifter i ditt CV, men i ditt personliga brev bör du först och främst ge en tydlig överblick över ditt ansvar, samt vad du åstadkommit i rollen. Undvik även att skriva med detaljer såsom förväntad lön eller varför du lämnat tidigare roller. Men var beredd att svara på dessa frågor under intervjun.
)