Vanliga frågor

Studenter, se hit! På den här sidan hittar ni svaren några av de mest vanligaste frågorna om ISIC-medlemskapet, hur du beställer ditt digitala kort och hur du använder det. Om du inte kan hitta svaret på den frågan som du söker efter kan du alltid kontakta oss genom att skicka in ett formulär eller skicka ett meddelande till oss på vår Facebook-sida.  

Vem kan beställa ett ISIC-kort?

ISIC-kortet är tillgängligt för heltidsstudenter över 12 år som går i skola, på högskola eller universitet. Det finns ingen övre åldersgräns. Vissa medverkande företag har dock ålderskrav i sina erbjudanden. Till exempel har vissa flygbolag bara student flygbiljetter för studenter som är under 35 år. 

Vilka typer av förmåner och rabatter får jag genom mitt ISIC-medlemskap?

Massvis med coola grejer! Det finns två olika typer är ISIC-förmåner: lokala studentrabatter och onlinerabatter. För att kunna få tillgång till alla studentrabatter behöver du logga in med ditt ISIC kortnummer. När du  loggat in klickar du dig vidare till partnersidorna, där du kommer att hitta rabattkoder eller unika rabattlänkar. När du använder rabattkoder behöver du komma ihåg att kopiera koden och därefter gå till vår externa partners hemsida och klistra in koden i rabattfältet när du gör din beställning. Easy-peasy!

De lokala studentrabatter finns tillgängliga när du visar upp ditt digitala ISIC-kort vid disken innan du betalar. Du kan hitta de lokala studentrbatterna i Sverige med ISIC-appen

Var kan jag köpa studentrabatterade flygbiljetter?

Du hittar studentflygbiljetter med flexibla villkor hos KILROY. ISIC är det enda kända student-ID:t som du kan använda som student internationellt och därmed få rabatterade flygrutter med. Till exempel är studentflygbiljetter inte tillgängliga på flygbolagens egna hemsidor och de dyker inte heller upp när man söker efter dem på flygsöksmotorer. Så kolla efter studentrabatterade flygturer på KILROYs hemsida!  

Vad innebär "heltidsstudier"?

Att studera på heltid innebär att du läser minst 15 timmar i veckan, minst fem månader om året. När du beställer ditt digitala ISIC-kort måste du vara antagen på ett svenskt universitet/ högskola eller ha ett antagningsbesked på att du ska studera nästföljande termin. Om du ska studera utomlands rekommenderar vi att du gör din beställning hos den ISIC-leverantören i det land där du ska studera, eftersom du kan få tillgång till fler funktioner (som exempelvis lokala transportbiljetter).

Vad är giltighetstiden för det digitala ISIC-kortet?

Alla bra saker har sitt slut, och det är även fallet när det kommer till ISIC också. Ett vanligt digitalt ISIC-kort är giltigt i ett år från den dagen köpet har gjorts. Du kan se utgångsdatumet för ditt digitala ISIC-kort på ditt konto i ISIC-appen. 

Eeek! Jag har problem med min beställning! Vad gör jag?

Ingen fara! Om du har problem med att ladda upp dina dokument eller om det är någon bugg när du gör din order, kan du skicka ett kontaktformulär till oss. Vi hjälper mer än gärna till! Om du stöter på det här problemet när du laddar upp dokument eller bilder, kontakta oss då på engelska i kontaktformuläret, så kommer vi att hjälpa dig med att lösa problemet så snart vi kan.

Om du har stavat fel på ditt namn, din adress eller studieort eller om något annat har gått snett med ifyllnaden av dina uppgifter, så är det ingen fara! När du beställer ditt digitala ISIC-kort online, kommer du först att få en mail-bekräftelse med kvitto på ditt köp och därefter ett mail med en länk där du kan ladda dina bilder och din studentdokumentation. Därifrån kan du ändra dina personliga uppgifter innan du godkänner den slutgiltiga ordern. NOTERA: En avgift på ca. 70 kronor kommer att debiteras om du gör en ändring efter den slutgiltiga orderbekräfelsen, så se till att dubbelkolla all din information innan du bekräftar din order!

Vad är leveranstiden för det digitala ISIC-kortet?

Inom 24 timmar efter din order (72 under helger). När du beställer ett digital ISIC-kort kommer du att få ett mail med en länk där du laddar upp bilder och din studentdokumentation. Se till att följa instruktionerna när du laddar upp fotot noggrant, så att du undviker onödiga förseningar av din beställning! Ditt ISIC-nummer är redo att aktiveras i ISIC-appen när vårt servicecenter har kollat din studentverifikation och säkerställt att din bild möter alla krav. 

Jag har inte fått något mail där jag kan ladda upp mitt foto!  

Attans! Ibland hamnar våra mail i skräpinkorgen, så kolla där! Om det inte finns där så kontakta oss genom att skicka iväg ett kontaktformulär med ditt namn, mailadress och ID-order till vårt servicecenter, så kommer de att hjälpa dig. Notera att vårt system inte skickar ut mail till adresser som slutar med @qq.com, så använd då gärna en annan mail-adress.

HJÄLP! Mitt digitala ISIC-kort har blivit stulet! 

Åh nej, det suger! Men som tur är kan du fortfarande använda ditt digitala ISIC som vanligt i ISIC-appen. Logga helt enkelt in på appen igen på en ny enhet och använd ditt ISIC-nummer och lösenord. Om du inte har en annan enhet som du kan använda, kan du istället skriva ut kvittot på ditt köp och använda som temporärt ISIC-ID.

Vad gör jag? Jag är en gradute student! Kan jag skaffa ISIC?

Ja det kan du! Du kan beställa ett vanligt digital ISIC-kort.

Jag är inte student. Kan jag ta del av ISIC:s förmåner?

Om du inte är student, men under 31 år, kan du ansöka om International Youth Travel Card (IYTC). Om du är lärare eller professor på heltid, kan du istället ansöka om International Teacher Identity Card (ITIC). Både IYTC och ITIC har förmåner och service som liknar ISIC.

Jag har ett klagomål, vad gör jag?

Har du klagomål gällande den tjänst/produkt du har köpt online hos ISIC vill vi gärna att du kontaktar oss. Om du redan har kontaktat oss och inte är nöjd med ISIC:s hantering av ärendet kan du gå vidare med ditt klagomål till The European Commission’s Online Dispute Resolution .