Vanliga frågor

Om ISIC
Vem kan beställa
Hur beställer man
Registrera sig på ISIC-appen


Om ISIC

 

Vad är ISIC?

International Student Identity Card ISIC är det enda globalt erkända studnet ID:et med 150.000 studentrabatter världen över. 

 

Vad är mitt ISIC student-ID?

Ditt personliga ISIC student-ID är ett 14-siffrigt nummer som börjar och slutar med en bokstav (S123456789012X) för ISIC-kort som utfärdas i Sverige. Med det här nummret kan du aktivera ditt ISIC student-ID i ISIC-appen och logga in på ISIC:s hemsida där du får tillgång till alla förmåner och rabatter som finns tillgängliga för dig. 

Du hittar ditt ISIC-nummer i din orderbekräftelse.  

 

Hur länge är ett ISIC-kort giltigt?

Som standard är ett digitalt ISIC-kort giltigt i 12 månader från dagen du köpte det. Du kan se giltighetstiden på ditt ISIC på din profil i ISIC-appen eller direkt på ditt digitala ISIC-kort.

 

Hur kan jag använda de förmåner och rabatter som jag får med ISIC?

Det finns två typer av ISIC-förmåner: lokala och online förmåner. Du kan hitta alla lokala rabatter i ISIC appen och på ISICs globala hemsida. Online förmånerna är tillgängliga både på hemsidan och i ISIC-appen. För att kunna få tillgång till studentrabatter kan du logga in med ditt ISIC-kort nummer högst upp i högra hörnet på den här hemsidan.

När du är inloggad kan du hitta rabattkoder och unika rabattlänkar på varje förmånssida. När du ska anväda en rabattkod så kopierar du den, fortsätter till partnerns hemsida och klistrar in koden i kampanjkodsfältet när du ska betala för att rabatten ska aktiveras. Easy-peasy! 

Om du har en idé på en studentförmån eller vill erjubda en studentrabatt, hör då av dig via vårt kontaktformulär.

 

Var kan jag köpa studentflygbiljetter?

ISIC  är den enda globallt erkända student-ID:et och det enda student-ID:et som flygbolag ger studentbiljetter via. Du hittar studentflygbiljetter på ISICs hemsida och från resebyrån KILROY. Var vänlig notera att studentflygbiljetter inte är tillgängliga på flygbolagens egna hemsidor och inte heller på sidor som samlar priser från olika flygbolag. 

Om du vill ha resetips, boka ett äventyr eller fråga något om utlandsstudier, var vänlig kontakta KILROYs reseexperter och studierådgivare.

 

Fungerar ISIC digitalt även offline?

Om du har aktiverat ditt digitala ISIC-kort i ISIC-appen, kan du enkelt komma åt ditt digitala ISIC-kort i appen även om du är offline. Aktivera ditt digitala ISIC och scrolla genom rabatter och förmåner även offline. 

 

I vilka länder är det digitala ISIC-kortet accepterat?

Det digitala ISIC-kortet är i nuläget accepterat som ett giltigt student-ID i följande länder:

Argentina
Australien
Belgien
Bulgarien
Chile
Colombia
Danmark
Egypten
Estland
Finland
Frankrike
Förenade arabemiraten
Ghana
Guatemala
Hong Kong
Island
Indien
Irland
Israel
Italien
Japan
Kanada
Kina
Kenya
Kosovo
Litauen
Macau
Macedonien
Malta
Mexiko
Moldavien
Montenegro
Nederländerna
New Zealand
Norge
Portugal
Rumänien
Serbien
Singapore
Slovakien
Slovenien
Sydafrika
Sydkorea
Spanien
Storbritannien
Sri Lanka
Sverige
Schweiz
Taiwan
Thailand
Tyskland
Turkiet
USA
Venezuela
Österrike

 

Om du ska resa till ett land som inte nämns i listan ovan, var vänlig kontakta oss


Vem kan beställa

Vem kan beställa ett digitalt ISIC-kort?

 

ISIC-kortet är tillgängligt för heltidsstudenter över 12 år som går i skola, på högskola eller universitet. Det finns ingen övre åldersgräns. Vissa medverkande företag har dock ålderskrav i sina erbjudanden. Till exempel har vissa flygbolag en åldersgräns.

 

Vad innebär "heltidsstudier"?

Att studera på heltid innebär att du läser minst 15 timmar i veckan, minst fem månader om året. När du beställer ditt digitala ISIC-kort måste du vara antagen på ett svenskt universitet/ högskola eller ha ett antagningsbesked på att du ska studera nästföljande termin. Om du ska studera utomlands rekommenderar vi att du gör din beställning hos den ISIC-leverantören i det land där du ska studera.

 

Kan doktorandstudenter beställa ISIC?

Ja, ISIC är tillgängligt även för doktorandstudenter. Du kan beställa ett vanligt ISIC-kort här.

 

Kan utbytesstudenter beställa ett ISIC-kort?

Ja, om du studerar på heltid på ett lärosäte i Sverige. Notera dock att endast ett ISIC-kort är giltigt som ett student-ID till exempel för vissa bussbolag. 

 

Vem kan beställa ett digitalt ITIC-kort?

ITIC (International Teacher Identity Card) är ett internationelt ID-kort för lärare som arbetar på heltid, som arbetar på ett lärosäte minst 18 timmar/vecka. 

 

Vem kan beställa ett digitalt IYTC-kort? 

IYTC (International Youth Identity Card) är ett internationellt ID-kort för ungdomar från 12- 30 år. 


Hur man beställer

Vilka dokument behöver jag?

För att kunna beställa ISIC behöver du en kopia av ett giltigt student-ID och en passliknande foto av dig själv i färg.

Vi accepterar ett student-ID som en kopia av ett nationellt studentkort med en giltig termin/ år stämpel; en kopia av ditt antagningsbesked för en pågående termin eller akademiskt år; eller ett antagningsbesked från ett lärosäte nästföljande termin.

 

Beställningsprocessen steg för steg

  1. Klicka här för att påbörja din kortbeställning. Välj ISIC för att beställa ett internationellt student-ID. 
  2. Fyll i din information korrekt i beställningsformuläret. Var vänlig notera att din skola/ akademiska instutition kommer att printas enligt hur du fyller i det i formuläret. Använd det engelska namnet på din skola/ akademiska instutition.
  3. När du har säkerställt att all information är korrekt i beställningsformuläret, fortsätt vidare till betalning genom att klicka på "Gå till betalning"
  4. Betala för ditt ISIC. Accepterde betalningsmetoder är Visa och MasterCard kreditkort och online bankerna som är tillgängliga i formuläret. 
  5. Se över din information som du har angett. Om du behöver ändra något som du har angett i formuläret, klicka på "Rätta din information" och fortsätt vidare till att verifiera din studentstatus. Var vänlig notera att du inte kan ändra något i din information efter att du har fortsätt vidare till att verifiera din studentstatus!
  6. Ladda upp kopian av din studentstatus. Som student-ID accepterar vi en kopia av ditt nationella student-ID med en giltig termin/ akademiskt år; en kopia av ditt antagningsbesked för en pågående termin. Var vänlig notera att dokument max kan ha en storlek på 2 Mb och måste laddas upp i jpg eller .jpeg format.
  7. Fortsätt vidare till att ladda upp din bild. Bilden måste vara i färg, tydlig och ett passfotoliknade bild av dig själv. Använd inte några filter. Bilden kan vara max 2 Mb i storlek och måste uppladdas i .jpg eller .jpeg format.
  8. Bekräfta din order och ladda ned ISIC-appen för Android eller iOS . Din studentstatus kommer att verifieras av vårt supportteam inom 24 timmar på vardagar och 72 timmar på helger. 
  9. Efter det att din studentstatus har blivit verifierad kommer du att få ett mejl som innehåller ditt personliga ISIC-nummer, vilket du behöver för att aktivera ditt digitala ISIC-kort. Följ instruktionerna om hur du loggar in på ISIC-appen. Se en demo-video här.

 

Om du har problem vid uppladdningen av dokumenten eller önskar att ändra informationen efter att ha fortsatt till verifieringen av din studentstatus, var vänlig och kontakta oss. 

 

Jag har betalat för mitt ISIC-kort men slutförde inte min bestälning, vad gör jag?

Du kommer få en bekräftelse på din kortbeställning senast nästföljande arbetsdag. I bekräftlesemejlet finns det en länk med där du kan ladda upp ett giltigt student-ID och bild på dig själv. Var vänlig notera att innan du laddar upp de två dokumentet, så är inte din kortbeställning slutförd och du kan inte aktivera ditt ISIC-ID.

 

Jag har inte fått ett mejl där jag kan verifiera min studentstatus och ladda upp en bild på mig själv, vad gör jag?

Kontrollera först att mejlet inte har hamnat i din skräpinkorg. Om bekräftelsemejlet inte ligger där, var då vänlig och kontakta oss via kontaktformuläret  med ditt namn, mejl-adress och beställnings-ID så  kommer vi att återkomma till dig så snart vi kan. 

 

Jag stavade fel när jag fyllde i mina uppgifter i beställningsformuläret, vad gör jag?

När du beställer ditt ISIC-kort online så får du ett kvitto på mejlen och därefter ett mejl med en länk där du kan ladda upp en bild på dig själv och där du kan ldada upp din studentdokumentation. Om du inte ännu har laddat upp ditt foto och student-ID, så har du fortfrande möjlighet att ändra dina personliga uppgifter (förutom ditt namn) innan du godkänner den slutgilltiga beställningen. Om du har slutfört din order och upptäcker ett misstag, var vänlig och kontakta oss via kontaktformuläret.

 

Jag stavade mitt namn fel, vad gör jag?

Det enda som du inte kan ändra efter det att du har fortsatt vidare från beställningsformuläret är ditt namn. Om du ar stavat fel på ditt namn var vänlig och kontakta oss via kontaktformuläret. 

 

Vad är leveranstiden för ett ISIC-kort?

Inom 24 timmar efter din order (72 under helger). När du beställer ett digital ISIC-kort kommer du att få ett mail med en länk där du laddar upp bilder och din studentdokumentation. Se till att följa instruktionerna när du laddar upp fotot noggrant, så att du undviker onödiga förseningar av din beställning! Ditt ISIC-nummer är redo att aktiveras i ISIC-appen när vårt servicecenter har kollat din studentverifikation och säkerställt att din bild möter alla krav.


Registrera sig på ISIC -appen

Registreringsprocessen steg för steg

När du har fått ditt peronliga ISIC-nummer på 14 siffror, kan du signa upp dig på ISIC-appen och aktivera ditt digitala ISIC-kort.

  1. Ladda ned ISIC-appen för Android eller iOS och spana in ISIC-appens signing-up demo;
  2. Tryck på "Sign up" på appens meny
  3. Skriv in ditt namn så som du har skrivit det i beställningsformuläret och ditt ISIC-numer och tryck på "Check"
  4. Skriv in en mejl-adress där du kan verifiera din registrering och kom på ett lösenord för framtida inloggningar på ISIC-appen
  5. Läs och acceptera villkoren och tryck på "Sign up"
  6. Klicka på verifieringslänken som du har fått på mejlen på den mejl-adressen som du angett

 

Jag kan inte registrera mig, vad gör jag?

  1. Kolla på ISIC-appens sign-up demo.
  2. ISIC-nummret är ett 14-siffrigt nummer som börjar och slutar med en bokstav (S123456789012X) för ISIC-kort om har utfärdats i Sverige. Var vänlig och dubbelkolla att du har kopierat rätt ISIC-nummer och att ditt namn är skrivet i ordningen: Förnamn Efternman.
  3. Om du fortfarande har problem, var vänlig och kontakta oss via [email protected].

 

Jag har inte fått ett bekräftelsemejl, vad gör jag?

  1. Om det är en felstavning i den mejl-adressen som du har angett, när du skulle logga in, var vänlig kontakta [email protected] för att få ditt aktiveringsmejll
  2. Kolla i din skräppost eller spmfilter om du har fått ett mejl från [email protected]
  3. Lägg till [email protected] till dina mejlkontakter eller i godkända sändlistor
  4. Om du fortfarande har problem, var vänlig kontakta [email protected]g

 

Jag kan inte logga in på ISIC-appen, vad gör jag?

  1. Se efter om du har skapat en ISIC-app profil (se steg för steg instruktionerna för att registrera dig ovan)
  2. Se efter om du använder samma mejl som du använde är du signade upp dig till appen
  3. Om du har glömt ditt lösenord, klicka på"Glömt lösenord?" i appen för att få ett nytt lösenord skickat till din mejl
  4. Om du fortfarande har problem med att logga in, var vänlig kontakta [email protected]g

 

Jag vill ändra min information på ISIC-appen, vad gör jag?

Om du vill ändra din information, såsom ditt namn, lärosäte, var vänlig och kontakta oss via kontaktformuläret så kommer vi att uppdatera din information i ISIC-appen.

 

Vilka mobiltyper fungerar ISIC-appen på?

  • Android OS 4.4 och högre
  • IOS 8.0 och högre

 

Jag har inte ännu ett ISIC-nummer, hur får jag det?

Du kan köpa ditt digitala ISiC-kort på ISICs hemsida. 

 

Klagomål 

Har du klagomål gällande den tjänst/produkt du har köpt online hos ISIC vill vi gärna att du kontaktar oss via okontaktformuläret. Om du redan har kontaktat oss och inte är nöjd med ISIC:s hantering av ärendet kan du gå vidare med ditt klagomål till The European Commission’s Online Dispute Resolution.