[!-- Google Tag Manager --] [script](function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-N58L64');/script [!-- End Google Tag Manager --]

Problem med att komma igång med skolarbetet? Här går vi igenom hur man slutar att prokrastinera och blir klar med uppgifterna i tid!

Hur man slutar att prokrastinera

Hittar du på saker att göra när du egentligen bara ska sitta och plugga? Kanske ser du till att städa hela din lägenhet, rensa din garderob, sotera om i bokhyllan, planera en roadtrip, handla mat... I ett nötskal - göra allt annat än att faktiskt plugga. Vi prokrastinerar alla på något sätt och hittar olika sätt för att skjuta på saker som vi ska göra - kanske för att vi är rädda för att misslyckas eller för att vi har börjat förlita oss på att klara av att få saker gjorda in i den allra sista minuten. Att lära sig att känna igen hur och varför man skjuter upp saker är det första steget för att tackla prokrastinering. Vi har listat några typiska sorter av prokrastinerare - vilken typ är du och vad kan du göra åt det?

Perfektionisten

Perfektionister vet att de har potential att uppnå bra saker, men hindras ofta av prokrastinering. Perfektionistens förväntningar är höga och de är väldigt rädda för att misslyckas. Perfektionisten förknippar ens egenvärde med det som en preseterar. Rädsla av att presetera dåligt gör att perfektionisten skjuter på saker. Om du är en av dem som prokrastinerar för att du är rädd för att misslyckas, kan kanske några av dessa lösningar fungera för dig:

  1. Bra nog är bra nog. Detta är antagligen inte den första gången som du hör det, men försök att fokusera på att vara mer realisitsk i dina resultat än att sikta på att uppnå perfekta resultat. Att göra något är alltid bättre än perfekt. 
  2. Hitta en pluggkompis. Att arbeta tillsammans med någon som inte fokuserar så mycket på varje liten detalj, gör att du kan processa ditt eget arbete mycket snabbare. 

Undvikaren

Om du är en del av denna grupp, så är du bra på att prokrastinera genom att undvika allt ansvar. Så som för perfektionister, är undvikare rädda för misslyckaden, men det finns en viktig skillnad. Undvikare är inte övertygade om deras egna förmågor och lider ofta av dåligt självförtroende. De är rädda för att de inte har det som krävs, att de inte är smarta nog för att kunna göra sitt arbete så därför undviker de det helt och hållet. För undvikare kan följande metoder hjälpa:

  1. Titta på det genomsnittliga resultatet. Ribban är antagligen inte så hög som du tror. Genom att titta på andras arbete, kan du få en mer realistisk bild över vad du behöver göra.
  2. Fråga om hjälp. Om du har det svårt, så finns det ingen skam i att fråga någon annan om hjälp för att få ditt arbete gjort. Fråga vänner, familj, din lärare eller studievägledare om hjälp. 

Nöjessökaren

Nöjessökare är kapabala och självsäkra och de vet att de antagligen kommer att få arbetet klart i tid, så därför har de en tendens att prokrastinera genom att göra roliga saker. Nöjessökaren arbetar bara när en måste. Denna person har en hat- och kärleksrelation till prokrastinering, eftersom de arbetar bra under press och njuter av ruset av en deadline, men de upplever också stress och är ibland inte imponerade av sitt eget arbete. Om du är den personen som ofta underpresterar eftersom att du hellre går ut och tar en öl än att arbeta, så finns det några lösningar för dig:

  1. Arbeta tillsammans. Genom att arbeta i grupp istället för ensam, så finns det andra personer som kräver att du är tillgänglig, dessutom gör du också något socialt, vilket kan hjälpa dig att arbeta mer. 
  2. Belöna dig själv efter att du har arbetat klart. Gör en lista över allt som du hellre vill göra och tillåt dig själv att göra det när du har arbetat klart. 

Drömmaren

Drömmarens intentioner är egentligen inte att prokrastinera, men personen fastnar ofta i planeringsfasen. På grund av dettta kommer drömmaren egentligen aldrig riktigt igång med en uppgift och innan de vet ordet av så har deadlinen passerat. Plannering är bra, men bara om du får arbetet gjort. Om du har problem med att komma igång, kan du vara en drömmare och dessa tips kan då hjälpa dig att prokrastinera:

  1. Dela upp större uppgifter i mindre delar och öva på att göra mindre uppgifter en åt gången. Att göra lite, är bättre än att inte göra någonting alls.
  2. Se till att göra dig själv ansvarsfull genom att tilldela en uppgift till dig själv per dag. Drömmare kan vara passiva och detta kan hjälpa dig att komma ut från den cykeln lättare. 

 

Här är några ytterligare tips till alla typer av prokrastinerare:

Tips 1: Undvik att distraheras 
Ta undan din telefon, stäng av ditt Internet, om det är möjligt, och studera i en lugn och tyst plats, utanför ditt hem. Prokrastinering blir mycket svårare när du eliminerar möjliga distraheringsmoment. 

Tips 2: Sätt upp mål
Att planera behöver inte vara det enda sättet för att kunna sluta prokrastinera, men det är till hjälp. Genom att sätta upp realistiska mål och göra dem konkreta, så kommer du att få en mycket bättre överblick över vad du behöver göra.

Tips 3: Börja vid slutet
Om du tycker att det är skrämmande att börja arbeta med ett tomt papper framför dig, så kan du börja någonstans halvvägs. Om det är något i ditt arbete eller i din uppsats som du har koll på, så kan du göra den delen först. Att få ned något kommer göra det mycket lättare att kunna fortsätta att arbeta. 

)