[!-- Google Tag Manager --] [script](function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-N58L64');/script [!-- End Google Tag Manager --]

Problem med att skriva en bra jobbansökan? Kolla in vår 5-stegs guide om hur du skriver en bra jobbansökan och landar ditt drömjobb!

5 steg till en bra jobbansökan

 

Du sitter framför datorn, öppnar ditt skrivbord och försöker börja skriva din ansökan - men fastnar direkt. Låter det bekant?

Det kan vara svårt att skriva en bra ansökan, särskilt när du är student och troligtvis en nykomling på arbetsmarknaden och utan mycket relevant erfarenhet att ta fasta på. För att hjälpa dig har vi sammanställt en 5-stegs guide för dig om hur du skriver den perfekta jobbansökan.

Innan du läser vidare är vårt första råd att ta dig tid med dina ansökningar, verkligen tänka igenom dem och investera i dem - skicka snarare 10 riktigt bra än 100 dåliga! Vår 5-stegs guide hjälper dig genom processen från vilket typ av jobb du vill ansöka till att skicka din ansökan.

Steg 1 - Vad skulle du vilja jobba med?

Stating the obvious, men när du ansöker om ett jobb är det viktigt att vara medveten om arbetsuppgifterna/ områderna som du vill arbeta med, och uppgifterna som du absolut inte vill jobba med. 

När du har svarat på dessa frågor så är du redo för steg 2.

  • Vilka uppgifter skulle jag vilja ha vid på framtida jobb?
  • Vilka branscher skulle jag vilja arbeta inom?
  • Vill jag vara i en formell eller en informell arbetsmiljö?
  • Är jag villig att pendla eller flytta till en annan stad?
  • Skulle jag vilja jobba i ett stort eller litet företag?

Steg 2 - Gör en lista

När du har svarat på frågorna i steg 1, så kan du börja göra en lista över de företag som du skulle vilja arbeta hos. Kanske har du redan några stycken i åtanke, eller så vill du söka efter inspiration online. Kom ihåg att företag tar emot ansökningar även om de inte har jobb tillgängliga förtillfäället, så om du är intressread av ett företag/ verksamhet, tveka inte att kontakta dem om jobbmöjligheter. 

Se till att du gör en bra lista, som inte är för lång, så att du har bra och specifika ansökningar skrivna för alla företag på listan. 

Och självklart så måste du vara realistisk, men du måste också drömma stort - det är jobbigt att bli nekad, men det enda sättet att få ett jobb som du verkligen vill ha är att ansöka.

Step 3 - Förberedelser


Förberedelser låter tugnt, men det är värt det varenda gång. Vår noggranna föreberedelse består av två delar. 

Först, börja med dig själv - sätt dig ned, glöm bort datorn, och fortsätt analogt. Skriv ned dina viktigaste punkter, slagord och tankar på ett papper, post-its, servetter eller vad än du kan hitta hemma. Du kan använda detta när du fortsätter med att skriva din ansökan. 

Dela upp dina slagord i 3 olika kategorier, vem är du, vad kan du erbjuda till företaget, och vad kan de få av dig som anställd eller praktikant. 

Den andra delen av förberedelsen består av att göra efterforskningar om företaget. Se efter om de har jobbpostioner som finns tillgängliga - om inte, försök hitta gamla jobbpostioner som de har ansökt efter så att du kan få ett hum om vilken typ av profil som de letar efter och vad det jobb som du ansöker efter består av.

Läs på dig om företaget, skriv ned det viktigaste om deras värderingar, jobb beskrivningar, vad de erbjuder/ säljer och vad de använder för typ av språk. Om det är möjligt kan du komma på några frågor om dem, deras historia och verksamhet för att boosta ditt eget tänkande och skrivande. 

 

Step 4 - Ansökan


När du har slutfört de tre föregående stegen, har du solida verktyg för att skriva din ansökan.

Dela in din ansökan i fyra avsnitt:

Avsnitt 1: Varför brinner du för att arbeta för just det här företaget?

Det kan vara så att arbetsuppgifterna är exakt det som du vill göra, att du identifierar dig med deras värderingar eller något annat. Avsnitt 1 är det viktigaste avsnittet eftersom detta avsnitt kan vara avgörande för huruvida resten av ansökan läses - var försiktig, inspirerande och konkret.

Avsnitt 2: Vem är du?

Det är dags att se tillbaka på dina slagord och använda dem. Skriv ned en inspirerande text om vem du är, både personligt och professionellt. Här behöver du dra an till dina egna erfarenheter och förmågor och förklara hur du kan använda dem i ditt jobb. Kom ihåg att det är viktigt att vara relevant. Om du har arbeta på ett dagis och ansöker om ett jobb inom kommunikation, skriv då inte att du är bra med barn - använd din erfarenhet men vrid om det och säg istället att du är bra på att behålla lugnet i stressfulla situationer eller att du kan ha flertalet bollar i luften och fortfarande behålla lugnet och vara samlad och se till helhetsbilden.  

Avsnitt 3: Vad får företaget får ut av att anställa dig?

Det här avsnittet handlar inte om dig och dina behov - det handlar om vad företaget får ut av att anställa dig. Det är här som du behöver vara väldigt specifik om dina förmågor som du presenterade i avsnittt 2 och hur de  kan vara fördelaktiga för företaget. I detta avsnitt kan du också diskutera hur du skulle lösa problem, hantera olika situationer eller generellt situationer på jobbet i relation till arbetsuppgifterna som är beskrivna i tjänsten. 

Avsnitt 4: Avslutning

Summera i en eller två meningar varför du är den perfekta kandidaten för jobbet. Avsluta med ett konkret förslag, exempel, entuasiasm eller hur du kommer växa som anställd, och att du hoppas på att bli en del av teamet och att du ser framemot att få höra från dem snart.

Step 5 - Skicka in ansökan

Kontrollera först att det inte är några stavfel eller grammatiska fel i din ansökan, och se till att det finns en röd tråd i dina slagord, och att företagets förväntan och nyckelord i jobb besrkivningen löper igenom dem. Låt en familjemedlem, vän eller studieväglederare på din skola läsa igenom din ansökan.

Din potentiella framtida arbetsgivare kan vilja att din ansökan går igenom ett rektryteringsystem eller så vill de ha den via mejl. Se till att du har alla dokumenten som du behöver när du påbörjar ansökningsprocessen. Många online rekryteringsystem kräver att du både laddar upp och skriver ned ditt CV och personliga brev, vilket kan ta lång tid. Innnan du klickar på skicka in, se till att du har bifogat alla dokument som behövs och dubbelkolla din kontaktinformation. 

Om du skickar ett email, skriv då en kort text om vilken tjänst som du ansäker om, vem du är och varför du är den perfekta kandidaten för tjänsten, och att du hoppas på att företaget ska spendera 5 minuter på att läsa din ansökan. Glöm inte att bifoga din ansökan och CV till mejlet. Tänk dig för innan du skriver hela din ansökan i mejlets textruta. En rekryterare kan vilja skriva ut alla ansökningar och det är exkta svårt för dem att skriva ut ett email istället för en PDF eller andra filtyper. Innnan du trycker på skicka, se till att du har bifogat alla nödvändiga dokument och att du har dubbelkollat din kontaktinformation.  


Med dessa fem steg kan du ta itu med den svåra processen att skriva en bra jobbansökan och att skicka in den. Lycka till i jobbsökandet!

)