När man är student och har mycket att göra kan det kännas svårt att varva ner men med dessa tips blir det lättare då de bara tar 5 minuter av din tid.

15 tips för att varva ner på 5 minuter

Det där med stress kan vara svårt att undvika vissa perioder under terminen när det känns som att precis allting har deadline exakt samma dag. Det man allra mest behöver i dessa situationer är också det som oftast är svårast att få till, nämligen avslappning. Men att göra något litet för att hitta tillbaka till lugnet är bättre än inget. Så när tiden brister – testa någon av dessa 15 aktiviteter för att slappna av, de tar nämligen inte mer än 5 minuter.

Gör en kopp te

Koka en kopp med grönt örtte, det sägs nämligen lindra ilska och göra dig mer avslappnad.

Ta kan hjälpa att varva ner

Ta en bit choklad

Bara en liten bit sött kan lugna nerverna. Mörk choklad har även visat sig kunna reglera nivåerna av stresshormoner i kroppen.

Choklad är bra mot stress

Meditera

5 minuter med dig själv och din andning är allt som behövs för att dra nytta av meditationens alla fördelar.

Student mediterar för att varva ner

Stäng dina ögon

Att stänga ögonen är ett sätt att stänga ute situationen du befinner dig i och ta en paus. Gör detta i 5 minuter och känn hur du återfår lugn och fokus.

Stäng ögonen för att varva ner

Ge dig själv en hand massage

Ta fram en skön bodylotion, smörj in händerna och massera dem för att bli av med eventuell spänning i musklerna. Detta är speciellt bra om du suttit vid datorn och skrivit mycket.

Massera händerna för att varva ner

Var själv

Oavsett om du befinner dig hemma, i skolan eller på ett café – gå undan 5 minuter och var för dig själv, samla dina tankar och rensa huvudet.

Var själv för att varva ner

Titta ut genom fönstret

Titta ut genom ett fönster 5 minuter och se på människor som går förbi, träden som svajar eller titta upp mot himlen. Det kommer få dig mycket mer avslappnad jämfört med att se på TV i 5 minuter.

Titta ut kan vara avslappnande

Stretcha

Försök att sträcka ut de muskelspänningar du känner av. Du kan till och med sitta kvar i din stol och bara rulla axlarna några varv för att känna avslappning.

Stretcha är bra när du är spänd

Dansa

Det sägs att dans hjälper människor att känna sig mindre ångestfyllda, värt ett försök kanske?

Dansa för att slappna av

Lyssna på din favoritsång

Om du inte känner för att dansa så sätt på din favoritsång och njut av ljuv musik i 5 minuter.

Musik för att varva ner

Lukta på dofter

Dofter kan göra under, t.ex. har lavendel en lugnande och avslappnade effekt och citron är positivt för vårt humör.

Dofter kan påverka vårt humör

Spela ett spel

Ta fram mobilen och spela ett spel som får din hjärna på helt andra tankar i 5 minuter. Sätt en timer på 5 minuter om du har förmåga att fastna i timmar annars.

Spela spel för att vila hjärnan

Skratta

Gå in på YouTube och leta upp något roligt klipp som får dig att skratta. 

Skratta för att slappna av

Prata med en kompis

Om något verkligen tynger dig så vädra dina känslor med en vän, att prata ut får ofta människor att känna sig mer glada.

Prata ut om dina känslor

Organisera upp

Rensa bort det du inte behöver just nu och låt bara det viktigaste ligga kvar på din arbetsplats, det blir mindre rörigt och du kommer uppleva mindre stress.

Organisera för mindre stress

)