[!-- Google Tag Manager --] [script](function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-N58L64');/script [!-- End Google Tag Manager --]

Problem med att hitta lugnet att studera eller fokusera? Ta fem minuter att kolla in ISICs tips och koppla av med dessa 15 saker!

Gör dessa 15 sakarna för att känna dig mer avslappnad

Trots att vi försöker undvika det, så känner vi oss alla stressade ibland. Studentlivet kan vara extremt hektiskt och krävande, även om det känns som att man lever drömmen. Vi kan ha många deadlines under en period, eller så blir vi påverkade av en personlig kris, vilket gör att vår stressnivå skjuter till höjden. Att se till att du är avsalppnad är en nödvändighet för att kunna behålla lugnet, men det kan vara svårt att hålla tankarna i styr och slappna av. Vi har några riktigt bra tips till dig. Prova på några utav dessa 15 sakerna, så kommer du att i varje fall må lite bättre.

1. Gör en kopp te

Att dricka te är inte bara bra för att slappna av, processen att göra en kopp te kommer också göra så att du tänker på annat för en stund. Välj med omsorg ut en smak som du gillar och njut av ritualen av att dricka ur din favoritkopp och försöiktigt sippa på teet och känna doften. Ett örtte fungerar allra bäst. 

Ta kan hjälpa att varva ner

2. Ät choklad

En bit eller två av din favoritchoklad kan göra under ibland. Det är ett bra sätt att unna sig och ta en liten paus. Förutom att vara väldigt gott, visar forskning att choklad minskar stresshormonet cortisol.

3. Meditera

Ja, de flesta säger troligtvis till dig redan att det är bra att meditera och det kan vara lite irriterande. Men ge det ett försök! Det räcker att sitta till 5 minuter och lägga fokus på din andning för att kickstarta alla fördelar som meditation ger din kropp. 

4. Blunda

Att blunda är ett sätt att bokstavligen stänga ute en situation och fokusera om. Det gör att dina ögonmuskler kan slappna av och det lättar även på huvudvärk eller spänningar i ansiktet. Försök också att slappna av i pannan, och om du har tid kombinera detta med en fem minuters meditation från det senaste tipset.

5. Ge dig själv en handmassage

Du kan låta någon annan göra det här (ännu bättre) men det huvudsakliga budskapet är att en handmassage är väldigt avslappnande, även om du gör det själv. Använd en handkräm med en god doft och massera handflatan med tummen på din andra hand. Glöm inte handleden! En handmassage kan göra att du tänker på annat och tvingar dig att fokusera på dina sinnen och dina kroppsrörelser, och är också fördelaktigt, eftersom dina händer kan vara trötta från att skriva. 

Massera händerna för att varva ner

6. Gå ut

En promenad runt kvarteret räcker gott och väl. Att få lite frisk luft och sträcka på sig hjälper en mosig hjärna och det är är ett bättre sätt att ta en paus på än att bara scrolla på mobilen under femton miunter.  

7. Titta ut genom fönstret

Utifrån samma linje: titta ut genom fönstret då och då. Vi spenderar största delen av vår tid med att titta på våra skärmar, så ge dina ögon en paus och stirra ut genom fönstret en stund. Att ta bort blicken från ditt studiematerial kan också hjälpa dig att förstå ett koncept i ditt studiematerial bättre. 

Titta ut kan vara avslappnande

8. Stretcha

Sträck på halsen och huvudet och rulla dina axlar: strecha hjälper till att släppa på spänningar i kroppen. Du kan hitta många kontors strechövningar på YouTube som kan hjälpa dig att få dina muskler att slappa av så att du kan känna dig mer avslappnad.

Stretcha är bra när du är spänd

9. Dansa

Skruva upp musiken riktigt högt och rör på dina höfter! Det är inte bara forskning som säger att dans kan frigöra stress, det kan också få blodet att pumpa genom din kropp, vilket gör att du får mer energi och känner dig mer alert. Var inte rädd för att se dum ut, även om bibilotekt inte är stället för att göra det på, eftersom du troligtvis kommer störa andra. Men dansa på hemma eller utomhus! 

10. Skriv ned saker

Har du många stressfulla tankar? Skriv ned dem. Med penna och papper eller digitalt, det spelar ingen roll, så länge du får ut allt ur huvudet. Ibland kommer du märka att du inte behöver skriva ned så mycket för att kunna släppa bördan från dina axlar - några rader kan vara ett bra knep, och du kommer känna dig bättre efteråt. 

11. Lukta på något gott

Ja, lukta ordentligt Vissa lukter är bra för ditt välmående. Lavender är känd för att vara avslappnande och lukten av citrus (citron och apelsin) är bra för ditt humör, och det gör dig också mer alert. Pepparmint har också den effekten.

12. Spela ett spel

Det här är ursäkten som du behver för att spela Nintendo Switch. Spela ett spel och släpp på all stress. Se bara till att du inte hamnar i ett spelhål som du aldrig kommer kunna ta dig ur, sätt en timer. 

13. Skratta

Det finns en anledning till att det finns skratt terapi. Att skratta, även när du inte känner för det, producerar hormoner som gör dig glad. Så fake it until you make it! En vän eller ett par stycken är också ett bra tillskott :)

14. Prata med en vän

Att prata med en vän hjälper alltid. Prata med någon på telefon ett tag. Du kommer sannorlikt att känna dig mycket bättre efteråt. 

15. Städa

Rent hem, rent state of mind. Gör en snabb städning och städa bort all smuts som du ar runt omkring dig. Att ha en städat (eller i varje dall rent) hem hjälper dig att känna dig mindre stresad och distraherad. 

Organisera för mindre stress

)